במקרים רבים הליכה פשוטה ברחוב או משחק בגן שעשועים ציבורי, מסתיימת בפציעה. כך גם ביקור במרכז מסחרי. במיוחד עבורכם ריכזה עו"ד אלינור רחמים טיפים מקצועיים ומשפטיים כיצד תנהגו. אנו מעניקים לכל אחד ואחת שנפצעו ונפגעו מכך, ייעוץ טלפוני משפטי ראשוני ללא עלות. 

כל רשות מקומית (עירייה או מועצה לדוגמא) אחראית על הקמה, אך גם על תחזוקה שוטפת במרחב הציבורי שלה. מרחב ציבורי יכול להיות לדוגמא רחוב, מדרכה, גינה ציבורית או מבנה עירוני. לעתים, אחראים על המרחב הציבורי בו נפצעתם תאגידים או גורמים עירוניים. במקרים בהם נפצעתם במרכז מסחרי, אחראית על-כך הנהלת המרכז המסחרי ו/או החנות בה נפצעתם. 

על-פי חוק, תחזוקה שוטפת כוללת גם פיקוח ותיקון ליקויים ומפגעים. במקרים רבים פציעות נגרמות בשל מפגעים וליקויים קיימים. במקרים מסוג זה, זכאי מי שנפצע לתבוע ולבקש פיצוי. כמובן, שהתובע יצטרך להוכיח כי הפציעה ונזקי הגוף נגרמו לו בשל מחדל, ליקוי או רשלנות.

  1. נפצעתם במרחב הציבורי: תתעדו, תדווחו וטפלו בכם רפואית

במידה ונפצעתם, קודם כל פנו לסיוע רפואי, כי הבריאות היא מעל לכל. תתארו לצוות הרפואי במדויק מה ארע והיכן נתקלתם במפגע שגרם לכם להיפצע. במידה והיו עדי ראייה למקרה, קחו את שמם ואת פרטיהם. צלמו את המפגע והמקום בו נפצעתם ודווחו על-כך לרשות המקומית (מוקד 106). נפצעתם במרכז מסחרי דווחו להנהלת המרכז המסחרי. אל תשכחו לתעד את השיחה בה דיווחתם. אנו ממליצים, עם החומרים שבידכם, לפנות לעורך דין מומחה לנזיקין – נזקי גוף. עורך דין זה יבחן את המקרה הפרטני ויידע כיצד לפעול ואיזה גוף לתבוע למיצוי מלוא זכויותיכם.  

  1. כך תדעו אם יש לכם עילה להגשת תביעת פיצויים בגין נזקי גוף

כפי שציינו, לא כל מקרה בו נפצעתם מאפשר הגשת תביעת נזיקין. המקרים הנפוצים ביותר בהם כן אפשרי להגיש תביעת נזיקין הם נפילה עקב בור במדרכה. לחילופין, נפילה בשל ריצוף חסר או בולט במדרכה. קיימים גורמים נוספים לנפילה. כמו למשל, הפרשי גבהים לא בטיחותיים במדרגות, מדרגות לא בטיחותיות ולא עפ"י התקן. גם העדר מעקה בטיחות ופסים למניעת החלקה במדרגות, מכסה של בור ביוב בולט ועוד. בגני שעשועים פציעה המצדיקה תביעה יכולה להתבטא בשל מתקני שעשוע לא בטיחותיים ולא תקינים, מסלולי הליכה עם בורות, סדקים והפרשי גובה ועוד. 

היות, שבמרבית המקרים הפציעות נגרמות עקב נפילה או החלקה בשל רשלנות, מפגע או ליקוי, סוגי הפציעה משתנים. במרבית המקרים הפציעות השכיחות הן חבלה בגב, שבר ביד, שבר בקרסול, שבר בכתף, פגיעת ראש ופגיעה בפנים. לעתים רבות, הפציעה מותירה כאבים ומגבלות תנועה ונותרת נכות צמיתה. גם בנושא זה יש לפעול למיצוי מלוא זכויותיכם על הנזק שנגרם.

  1. טיפים במקרים של תביעה בגין פציעה במרחב ציבורי שהינה גם מוגדרת כתאונת עבודה

כאשר אתם מתייעצים עם עורך דין מומחה לדיני נזיקין – נזקי גוף, הוא יברר פרטים נוספים למיצוי זכויותיכם. למשל, האם הפציעה ארעה בזמן שצעדתם ברחוב בדרך לעבודה, בחזרה מעבודה או לצורך עבודה. במקרה זה, יגיש עורך הדין גם תביעה למוסד לביטוח לאומי (מחלקת נפגעי עבודה) שיכיר בתאונה כתאונת עבודה. במקרים בהם התאונה תוכר כפגיעה בעבודה, הנפגע יהא זכאי, במידה ונעדר מעבודתו, לתשלום דמי פגיעה (בכפוף לתנאי החוק).

לאחר שהתאונה תוכר כתאונת עבודה וקיים סיכוי כי הנזק הרפואי יותיר נכות, עורך הדין  ישקול הצורך בהגשת תביעת נכות אשר תדון במסגרת ועדה רפואית במוסד לביטוח לאומי. לוועדה זו מומלץ כמובן לא להגיע לבד אלא בליווי של עורך דין המתמחה בנזקי גוף. במידה והוועדה תקבע נכות צמיתה בשיעור של בין 0% ל – 9% לא יהיה זכאי הנפגע לתגמולים כלשהם מביטוח לאומי. לעומת זאת, במידה ואחוז הנכות שיקבע יהיה למעלה מ – 9% ועד 19% כולל, יהיה זכאי הנפגע למענק חד פעמי. במידה ותיקבע נכות בשיעור של 20% (כולל) ומעלה, יהיה זכאי הנפגע לקצבה חודשית. 

  • הכותבת, עו"ד אלינור רחמים, הינה מומחית לתחום נזיקין – נזקי גוף. הפרטים במאמר זה הינם כלליים ונועדו להעשרת הידע בלבד. הם אינם מהווים תחליף לייעוץ משפטי אישי. לקביעת שיחת ייעוץ משפטי ראשוני ללא עלות או קביעת פגישה, שילחו לנו הודעה